Ravnoteža u doba rada od kuće

//Ravnoteža u doba rada od kuće

Ravnoteža u doba rada od kuće

Iako su epidemiološke mjere popustile i mnogi od nas su se vratili uobičajenim rutinama, što osobno, što poslovno, mnogi su nastavili raditi od kuće, ili kombinirati rad od kuće s radom iz ureda (tzv. hibridni način rada).

Prednosti rada od kuće

Mnogim poslodavcima i radnicima predstavlja ‘win-win‘ situaciju:

  • dobici poslodavaca su produktivnija radna snaga koja koristi manje prostora i isplativija je za organizaciju
  • dobici zaposlenika/ca proizlaze iz mogućnosti bolje ravnoteže između posla i osobnog života, čime se povećava razina zadovoljstva poslom i organizacijske predanosti

Izazovi rada od kuće

Međutim, radom od kuće su fizičke granice osobnog života i posla zamagljene. To kao posljedicu može imati prelijevanje radnih pritisaka u neradni život, što se ogleda u nemogućnosti ‘isključenja’ i poteškoćama s kojima se susreće zaposlenik/ca pri opuštanju na kraju radnog dana.

Statistika posljedica “prelijevanja” radnih pritisaka u neradni život

  • 72% zaposlenika uzima ravnotežu osobnog života i posla kao vrlo važan kriterij prilikom traženja posla
  • 60% zaposlenika navodi da imaju lošu ravnotežu između osobnog života i posla uglavnom zbog nedostatka granica između posla i života kod kuće
  • U prosjeku, 26% zaposlenika nosi radne zadatke kući, nakon radnog vremena
  • 25% zaposlenika navode posao kao stresor broj jedan u svojim životima
  • Zaposlenici koji podnose umjerenu do visoku razinu stresa, tvrtke koštaju 26% više (bolovanja, medicinski troškovi) od zaposlenika koji podnose niže razine stresa
  • 20% roditelja navelo je nemogućnost koncentracije, 37% percepciju manje učinkovitosti, 33% navode osjećaj iscrpljenosti, 40% navodi kako se često/stalno osjećaju pregorjelost na poslu unazad mjesec dana (ljeto 2021)
  • Istraživači s Univerity Collage London otkrili su kako oni koji rade više od 55h na tjedan imaju 13% veći rizik od srčanog udara, 33% moždanog u usporedbi s onima koji rade 35 do 40h na tjedan -> nakon 49h tjedno produktivnost pada

Zašto je važno održavati ravnotežu osobnog i poslovnog života?

Osobe koje uspješno održavaju ravnotežu između osobnog i poslovnog života (i koje su podržane u tome) pokazuju veću produktivnost i učinkovitost te mentalne kapacitete, zadovoljniji su svojim poslom, manje su odsutni, a kad su odsutni za to imaju valjane razloge, te imaju veće povjerenje u organizaciju i kolege.

Osim toga, u osobnom životu imaju bolje zdravstveno stanje, uključujući psihičko zdravlje, više su uključeni u svoje obiteljske uloge, zadovoljniji su slobodnim vremenom i odnosima u obitelji te je manja vjerojatnost zloupotrebe alkohola i opojnih sredstava.

Kako održati ravnotežu osobnog i poslovnog života dok radite od kuće?

  • Započnite dan s rutinom koja nije vezana uz posao – neka vam prva aktivnost ne bude čitanje mailova, nego nešto što volite – npr. čitanje novina uz kavu/ čaj, yoga, kratka šetnja…
  • Napravite svoj “radni kutak” – radni stol s potrebnim materijalima, u kojem ćete biti produktivni i sa što manje distraktora.
  • Mailove provjeravajte u prostoru/ za stolom koji vam predstavlja “kućni ured”. Ako imate službeni mobitel, ne nosite ga sa sobom u krevet, a ako vam je službeni mail spojen s privatnim mobitelom – “odlogirajte” se.
  • Držite se izabranog radnog vremena – izaberite točno vrijeme kad počinjete raditi i točno vrijeme kad završavate – jutra i/ili predvečeri ostavite za sebe i svoju obitelj!
  • Sjetite se napraviti pauzu za ručak – kada radite iz ureda na to vas često znaju podsjetiti poslovni sastanci koji se često odvijaju uz ručak, ali u radu od kuće se morate sjetiti sami. Koristeći pauzu za ručak, radni dan će vam se podijeliti na dva dijela, koja će biti lakše odraditi.
  • Koristite alate i aplikacije koje povećavaju produktivnost rada od kuće – npr. zrakoplovni način (airplane mode) na mobitelu, aplikacije za poslovnu/ timsku komunikaciju i zadatke – calendar blocker, Tomato Timer, ClickUp, Trello, AirTable, 1Password…
  • U svom radnom kutku i na radnoj stolici sjedite samo za vrijeme posla – vikendom izaberite neko drugo mjesto koje vas ne asocira na radne zadatke
  • Započnite (i držite se) rutine tjelovježbe, šetnji, itd. – koristite to vrijeme za sebe i svoje (psihičko) zdravlje.
  • Sjetite se i fizički zatvoriti laptop! I odvojite vrijeme za stvari bez ekrana: čitanje, kuhanje, podcaste, čišćenje ili rastezanje.
  • Planirajte aktivnosti nakon radnog vremena u kojima uživate!
  • Usmjerite se na dobrobiti rada od kuće – osim što ne morate putovati na posao, rad od kuće daje puno slobode, odnosno autonomije da sami birate svoj raspored, čega se onda trebate i držati. Osim toga, možete biti u udobnoj odjeći! 🙂
  • Sjetite se i dalje umrežavati s ljudima – rad iz ureda ima prednost što smo više u (fizičkom) kontaktu s kolegama. Zato je važno da dok radite od kuće odvojite vrijeme za društvena događanja i umrežavanje.
  • Ako osjećate da vas ovaj posao gura prema sagorijevanju (burnout), ohrabrite se potražiti i druge poslovne opcije.

Za one koji žele znati više:

  1. https://www.statista.com/statistics/916521/us-economy-importance-work-life-balance/
  2. https://www.ehstoday.com/health/article/21920133/more-than-half-of-americans-have-unhealthy-worklife-balance
  3. https://blog.rescuetime.com/work-life-balance-study-2019/
  4. https://www.stress.org/workplace-stress
  5. https://www.worktolive.info/work-life-balance-research
  6. https://covid-tracker.mckinsey.com/working-parents?cid=other-eml-alt-mip-mck&hdpid=6a4d5ab1-913c-4ff7-a3b3-6d951c5a2140&hctky=13421582&hlkid=14d16436bea240e4a597638b3859635e
  7. https://www.ucl.ac.uk/news/2011/apr/working-long-hours-raises-heart-attack-risk
2022-07-13T13:12:10+00:00srpanj 13, 2022|